Detta har jag gjort idag :D

Jag tror jag verkligen börjar gilla statistik så här får ni se vad jag har gjort idag. Rätt rolig uppgift hi hi :D


Uppgift

Du skall undersöka om det är några skillnader mellan könen i fråga om de forna studenterna tycker att de har användning av förmågan att söka och värdera information.


1. Detta diagram visar studenternas förmåga att söka och värdera information mellan könen. Här kan man se en tydlig skillnad mellan kvinna och man, speciellt i värdena I högsta grad och I hög grad där kvinnorna dominerar. En hypotes varför kvinnorna dominerar kan bero på att det är fler kvinnor inom detta arbetsområde.

(diagrammet ville inte följa med visst så ni får väl gissa er till hur stapeldiagrammet ser ut ha ha :P )

2. För att undersöka detta ytterligare görs det en tabell (den första tabellen) som visar hur antalet svar fördelar sig på olika utfall och som avslutning används ett Chi- 2 test (den andra tabellen).

 

Den första tabellen visar att det finns skillnader i fråga om de forna studenterna tycker att de har användning av förmågan att söka och värdera information. Det svar vi kunde ha förväntat oss (expected count) skiljer sig rätt rejält från det svar vi kom fram till (count) i alla värden förutom värdet I ganska hög grad.

 

att söka och värdera information * Genus Crosstabulation

 

 

 

Genus

Total

 

 

 

Kvinna

Man

att söka och värder information

Inte alls

Count

3

4

7

Expected Count

5,0

2,0

7,0

I liten grad

Count

6

8

14

Expected Count

10,1

3,9

14,0

I ganska hög grad

Count

33

14

47

Expected Count

33,9

13,1

47,0

I hög grad

Count

87

24

111

Expected Count

80,0

31,0

111,0

Total

Count

129

50

179

Expected Count

129,0

50,0

179,0

 

Den andra tabellen visar Chi- 2 testet och det är bara Pearson Chi-Square man ska fokusera på. Sannolikheten för nollhypotesen hittas i sista kolumnen och i den kolumnen står det 0,011 (1,1 % ). Där med förkastas nollhypotesen, vilket innebär att det finns skillnader mellan könen i frågan om de forna studenterna tycker att de har användning av förmågan att söka och värdera information.

 

Chi-Square Tests

 

Value

df

Asymp. Sig. (2-sided)

Pearson Chi-Square

11,177a

3

,011

Likelihood Ratio

10,216

3

,017

Linear-by-Linear Association

9,946

1

,002

N of Valid Cases

179

 

 

a. 2 cells (25,0%) have expected count less than 5. The minimum expected count is 1,96.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback