Skaffa barn när man är 40+?

Läste denna artikel på aftonbladet och det jag tyckte var mest intressant var kommentarerna.

En del skrev att det var egoistiskt av föräldrarna att skaffa barn så sent då barnen inte får ha "normala och krya" föräldrar då dem får ålderssjukdomar innan barnen ens flyttat hemifrån. Visst det kan jag väl förstå, men man ska nog titta på orsaken bakom detta val. Tänk om kvinnan eller mannen inte hittade sin kärlek förrän de var över 30, då kanske man inte vill skaffa barn det första man vill och så kan man haft svårt att bli med barn. Är det inte bättre att ha gamla föräldrar än att kvinnan eller mannen skulle skaffat barnet innan i ett förhållande som inte funkade vilket skulle resultera i ensamstående föräldrar och att barnen skulle få veckopendla vilket antagligen skulle innebära större problem än att föräldrarna blir gamla.

En annan skrev att denna inte fick träffa sin mor- eller farföräldrar iom att föräldrarna skaffade barn så sent.  Då kan jag bara relatera till mig själv, jag föddes när mamma var 25 och pappa var närmare 30 då, Jag fick aldrig träffa mormor för hon dog på 70- talet, min farfar dog när jag var 9 så honom kommer jag knappt ihåg, dem jag kommer ihåg mest är morfar och farmor men dem dog när jag var ung också, 14 år. Så i och med detta kan jag inte påstå att åldern har något med då man skaffar barn om man får träffar mor- eller farföräldrarna, självklart förstår jag för jag tycker oxå det är tråkigt och synd att jag inte får träffa dem något mer, men det är väl livets gilla gång antar jag.

Så vad tycker jag om att man skaffar barn när man är 40+? Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om det, det är upp till var och  en, så länge man är medvetna om riskerna att föda barn så sent i livet, beroende på om det är första eller inte. Jag kan relatera till mig själv, jag är 25 och pluggar och försöker etablera en karriär och detta är vad jag kommer lägga fokus på innan jag skaffar barn, för jag vill inte att barnen ska växa upp i en miljö där det finns ekonomisk bekymmer, det klarar man sig utan. Så det finns risk att jag skaffar barn efter jag fyllt 40 men ännu större risk att jag skaffar mitt första efter jag fyllt 30. Och jag har ingen i mitt liv just nu som jag skulle tänka mig skaffa barn med, jag vill gärna känna att jag har träffat en man som jag vill bilda familj med innan jag skaffar barn och som alla vet kan det dröja :P

Kommentarer
Postat av: Johanna

Så klokt skrivet :)

Dessutom vet man ju aldrig när man blir sjuk det kan ju en förälder som är 18 bli och dö dessutom så åldern spelar ingen roll :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback